lördag, april 15, 2006

attackerna är tillbaks

Ibland kommer perioderna från ingenstans. Det kittlas lite i näsan, jag undrar vad det är, känner efter och konstaterar att det inte är en fluga som klättrar omkring där inne, men upptäcker istället till min besvärade förfäran en röd fläck på handen! Åh nej! Då är det såklart näsblodet som är tillbaks igen, som det är alltid gör någon gång i halvåret och fortsätter komma några dagar i sträck de perioder som det väl börjar återkomma. Ofta i samband med förkylning har jag börjat pussla ihop. Minst en gång om dagen får jag då springa in på badrummet och bli stående med huvudet över handfatet en kvart eller två. Det är ingen idé att kämpa emot med papper eller bakåtböjt huvud, om blodet vill ut så vågar jag inte behålla det i mig ifall det senare då skulle vantrivas innanför kroppen och börja göra uppror vad det nu skulle innebära... Men om det är trist att bara stå och vänta där ovanför handfatet? Ja, va fan. Så därför brukar jag nysa ibland bara för att se vad som händer! Hur mycket blod kommer det egentligen, och vad blir det för mönster på spegeln och i handfatet den här gången? Så är det bara att torka bort de unika mönstrena innan de torkar och fastnar... I alla fall, nu har det börjat en sån period för mig, ville jag bara få sagt.

2 kommentarer:

Christian sa...

Nu ska jag göra dig en stor tjänst, genom att avslöja hur man bäst stoppar näsblod. Såhär ska du göra när näsan börjar mensa: ta ett rejält grepp om snoken, med fingrarnas insida på ena sidan, och handflatan på den andra, och håll näsan ihoppressad, så att näsborrarna är helt slutna. Det är viktigt att du tar tag om hela näsan, och inte bara roten eller toppen. Håll sedan näsan ihopklämd i fem minuter. Pressa ganska hårt. Släpp sedan försiktigt. Har det inte slutat blöda då så pressa yterligare fem minuter, osv.

stefanmedo sa...

Jag provade just, med stängd mun först så jag kunde inte andas. Obehagligt. Men ja, jag förstår hur du menar. Ska prova det nästa gång. Men är det inte farligt om det koagulerar för högt upp på något sätt?

Tack för tipset. Uppskattat.