lördag, mars 08, 2008

jagad av monster

När jag var liten var jag livrädd för att spola toaletter. Det var som om det kraftiga ljudet försökte säga mig något, den plötsliga forsen kanske ville dra med mig eller nånting. Jag brukade få förbereda flyktvägen och göra allt klart innan jag tryckte på knappen, sen sprang jag i panik ut och slängde igen dörren efter mig innan spolningen ens hade lagt sig.
Jag undrar om det är relaterat till de liknande impulserna som händer idag, mellan lägenhetsporten upp till dörren några trappsteg upp. Det blir alltid samma skenande uppför trappan på kvällarna i tron att det är ett monster eller en yrkesmördare i trapphuset, medan portdörren stängs.
Vad är det som händer där egentligen? Nån urgammal instinkt eller nåt förmodligen. Folk som är insatta i psykologi osv vet säkert.

Inga kommentarer: