söndag, maj 25, 2008

romantiker

Det är söndag och jag har en glassbomb på skrivbordet och även en påse chips. Tanken var från början att jag skulle fira en eventuell lottovinst, men så blev trisslotten en NIT istället och det var det. Nu får det bli plan B: att vara besviken och arg och äta glass av den anledningen istället. Och även äta massor av chips. Och i kylskåpet har jag en rabarb. Fuck it.

Fönstret är öppet. Jag hör sommaren pågå där utanför och måste medge att det finns ju mycket fint med sommaren. Så långt är vi väl överens! Faktiskt låter jag mig ryckas med av bilderna som osökt börjar fladdrar omkring i huvudet: en jordgubbe  handen att bita på, gräset under fötterna, fåglar som seglar omkring och solsken över staden med alla damer som guppar omkring och stönar i lyckliga parader på gatorna osv. Och så minns jag vad någon en gång sa till mig:
”Du är en romantiker, Stefan. Låt ingen jävel säga något annat.”
Och det kan mycket väl vara den största komplimangen jag någonsin har fått. Men det ligger även något av en förbannelse i ordet. Romantiker. Okej om man har en romans att roa sig med, men om inte? För vad är väl sommaren utan någon att frusta med tillsammans i välbehag?

Jag blir arg igen. Jag tänker på alla par som har picnick i parkerna, lyckligt grillandes kyckling, med sina filtar och korgar och små grillar, och hur de skyltar med sina enfaldiga kärlekar som om det vore ett ofantligt offentligt spektakel för hela befolkningen. Snåla kräk dessutom, som inte ens kan slänga ett kycklingben åt mitt håll när jag knackar på axlarna och ber om ett. Inget till övers för en ensam?

Nej, jag stänger fönstret och dämpar ut ljudet en aning. Sätter mig framför datorn och låter korvfingrarna smattra, får till några irriterade rader och stirrar upp i taket ett par minuter. Tänker på kycklingben och rabarben i kylskåpet. Sen slår det mig. Nitlott? Otur i spel, som det heter? Jo, visst hade jag väl just en hemsk och förskräcklig otur i ett spel. Plötsligt känner jag mig mycket vidskeplig. Det känns som när jag köpte trisslotten tidigare under dagen, om inte bättre. Jag kraxar med ännu ett chips, sträcker mig girigt efter skeden och äter mer glass. Kanske firar jag just något i förväg.

Sommaren är kommen.

2 kommentarer:

Wayne sa...

Vill du ha en julklapp så bifoga din husadress till wayne@kittymail eller la_ment@hotmail.com
peace out

Anonym sa...

Måste säga att din blogg är ytterst rolig och underhållande.