onsdag, januari 14, 2015

Stormar och orkaner

När jag jobbade på B1ltema för några år sen kom det in en märklig gammal man ibland, han kan ha hetat Kjell eller Holger och var en lång och smal föredetta raggare med grått hår som gillade att hålla låda några minuter och sen gå igen utan att handla nånting. Han hade haft en fin Amazon en gång men behövt sälja den av nån anledning, men gillade fortfarande att hänga i bilaffärer. Det var i alla fall verkligen en av mina favoriter. Han hade en lågmäld karisma och såg väldigt rolig ut, efter varje påstående ryggade han bak ett steg som av en rekyl åt det han hade sagt och blinkade stelt med ena ögat så att det skulle låta ännu fräckare än det egentligen var. Men jag förstod och skrattade, kanske var det därför han alltid sökte upp just mig i butiken. I alla fall så brukade han som gammal raggare återkomma till det här med kärlek och fruntimmer och frugan han hade varit gift med i många år, och det landade oftast i det återkommande tipset om att "Det är okej om det stormar, bara det inte blir orkaner" innan han ryggade bak igen. Och jag nickade och höll med och sa att jag skulle ta till mig av den visdomen. Och det gjorde jag, det har uppenbarligen fastnat i minnet. Och idag kan jag undra vad det blev av honom, om det fortsatte storma lugnt med frugan eller om det blev några orkaner till sist, eller vad ännu mer som kan ha hänt under åren när jag inte har fått en chans till uppdatering. Det är sånt där som händer i livet, vissa följetänger faller åt sidan medans andra skapas och de gamla har plötsligt bara blivit något man kan se tillbaka på och undra vad det blev av dem. Jag hoppas i alla fall att han mår bra och fortfarande berättar om sin gamla amazon för folk, och har fortsatt ge av sina goda råd.

Inga kommentarer: