torsdag, april 26, 2007

jag lät som en samurai

Jag skulle till tandläkaren idag.

Man vet ju aldrig med tandläkare, när man minst anar det är det en sexig dam av något slag, så jag bestämde mig för att göra mig fin. Duschade länge och sjungande, klippte naglarna och fick på mig mina bästa boxershorts. Hade även lite gammalt colgate-vatten som jag ville använda och medan jag stod och gurglade framför spegeln noterade jag en antydan till ett oönskat hårstrå i näsan, ganska exakt från den vinkeln som min trånande tändläkarinna skulle arbeta från, så jag tog en pincett och gick ut till den bättre spegeln i vardagsrummet. Med colgate-vattnet fortfarande i munnen hittade jag mycket riktigt ett synligt strå där inne och fick snabbt tag i det med pincetten, och drog långsamt ut det tills hårsäcken gav vika och det lossnade med ett ryck. Det sved till i det känsliga innerområdet i näsan. Obehagligt. MEN, vad jag inte förutsett var den kraftiga nysen som obehaget tvunget skulle framkalla, och med munnen fortfarande full av munskölj kom det såklart olägligt. Det var försent för att springa tillbaks till badrummet så jag insåg att min enda chans var att hålla munnen stängd till varje pris. Jag kände hur nysen var på väg, blundade och koncentrerade mig förfärat på att stå emot, men som vem som helst kan förstå hade jag inte en chans mot krafterna. Nysen var explosionsartad, inte ens mina händer rådde på den och med ett splash stänkte det istället upp i ansiktet på mig och även på min lilla Playstation 2 som stod i närheten. Jag böjde mig bedrövat ned för att granska konsolen (som jag visserligen bara har använt två gånger det senaste halvåret) och kunde gudskelov konstatera att den var välbehållen, men just då kom en andra kraftig attack som fick mig ur balans och jag landade på den med knäet så att plasten krossades trots allt. Jag lät som en samurai av förfäran. Sen var det över.

Det påminner om en morgon förut när jag gick upp tidigt och skulle inleda dagen gemytligt med en risifrutti framför datorn. Jag var naken och hade just upptäckt risifrutti. Så jag satt där och läste väl någonting, gäspade antagligen i stilla välbehag medan jag öppnade förpackningen, fortsatte läsningen och satte lugnt i skeden för att ta lite, men så hade kylen tydligen varit ovanligt kall under natten vilket hade haft någon konstig verkan på konsistensen så hela innehållet följde med upp och landade i mina bara knän istället. "iiihh!!" Väldigt kallt tyvärr. Och det var den morgonen.

Eller som när jag skulle lägga några smutsiga strumpor i tvättkorgen en gång och tänkte på annat, och råkade slänga dem i toaletten. Eller som när jag hade köpt en choklad i Handen centrum och sen skulle slänga pappret i papperskorgen utanför ingången men såklart slängde växeln på 13 kr istället. Eller som nu när jag just dammsög upp mina oanvända svarta skosnören som låg i hallen. "Oh, for fuck's sake!" Så i ren panik smällde jag påsen och fick upp snöret, det yrde omkring damm och smuts i luften så att jag började hosta och gråta, och nu i efterhand tycker jag inte ens längre att det var värt det. Vill helst bara lägga mig i soffan och sucka uppgivet för mig själv. Men ingen hör min självömkan... och nu är det snart kväll.

Tandläkarbesöket i sig blev en annan historia. Kort sagt hade mina ansträngingar varit förgäves. Men till tantens försvar var hon trevligare än hon såg ut och tyckte att jag hade fina tänder.

3 kommentarer:

sandra hansson sa...

å, risifrutti, varför finns inte sånt i paris? och, fantastiskt skrivet, som alltid.

stefanmedo sa...

Det där kom vid helt rätt tillfälle ska du veta. Satt och våndades, skrev på ett brev till en skola i Skåne och hade kramp, mitt i natten när jag skulle jobba 8 dagen därpå, och så kom du där som ett skänk från ovan, och så blev det bra igen en stund. Tack för det.

Missade för övrigt postlådans deadline och fick skicka ansökan med bud för 1608 kr idag, bara för att den ska komma fram i tid till imorgon. SUCK? Så viktigt var det i alla fall för mig. Sen är det besök den 11e maj, och så får vi se. Hoppas! Fiasko om jag inte ens kommer in.

Linda sa...

Skitbra blogg...!