tisdag, april 07, 2009

lägesrapport

Gokväll allihopa, var och en av er, jag menar det!

En snabb lägesrapport: Jag är Stockholm över lovet och har blivit kraftigt förkyld tyvärr, så det är inget kul att befinna sig i min kropp. På jobbet måste jag hela tiden snörvla och snyta mig. Jag brukar nog aldrig använda ordet "bedrövlig", men det passar bra för hur det känns just nu. Bedrövligt!

Chefen är ute efter mig som vanligt, med ovanligt låga metoder, som till exempel att ge mig en varning för att jag kom 13 minuter sent. Han kallade in mig på kontoret med en färdigskriven rapport där det stod "Stefan skulle ha börjat 7:50 men ankom till jobbet 8:03", och så fick skriva under på det. True story. Och om han läser det här, vilket jag kan tänka mig, så tar jag tillbaks mitt "Gokväll allihopa" eftersom han då är ett undantag. Så ligger det till och jag gör ingen hemlighet av det för honom heller. Det är beklagligt men så ser det ut just nu.

Jag bor hos farmor medan jag är här. Hon skämmer bort mig som vanligt, med maten för det första, och ibland ställer hon till och med fram chokladbitar på ett fat bredvid min säng. Ibland känner jag mig som författaren som gifte sig rikt när jag sitter här och smattrar som bäst och hon kommer in och frågar om jag vill ha nånting. "Hmm, ja gärna lite kaffe", svarar jag och hamrar vidare med korvfingrarna på tangentbordet tills hon kommer in med det. Det är fint. Vi lever ett stilla och bra liv, vi ser på tv och kommenterar det vi ser och har även haft en del riktigt bra samtal på balkongen.

TACK till Wayne Nilsson som nyligen skickade boken Ristat i Damm av John Fante. Bandini gick rätt in i hjärtat... Och en annan upptäckt i år var Dvärgen av Pär Lagerkvist, som jag började läsa en kväll och hade läst ut några timmar senare på morgonen eftersom den inte gick att lägga ifrån.

Den 13e april åker jag tillbaks till Skåne. Hej då!

1 kommentar:

Wayne sa...

Fint att du tyckte om den. Den lille står på tur.
Peace out biatch