lördag, augusti 05, 2006

jonna blev ett ärr

Jag har ett litet ärr på insidan av min vänstra hand, precis under tummen. Det hände för fem år sen, sommaren 2002, då jag i min tidigare ungdom var en simpel sommarjobbare i en läskfabrik. Det var tidigt på morgonen och jag stod bara och skar upp några sega snören med en slö kniv. Men plötsligt gick ett snöre av när jag inte var beredd, och med ett ryck åkte kniven in i den motsatta tummen som höll snöret! Det blev ett ganska otäckt sår, blödde inte så värst mycket men det var väldigt öppet och köttigt. Jag var chockad, började vackla därifrån för att hitta någonstans att plåstra om handen, och just då kom en söt sommarjobbare gåendes där framme. Hon hette Jonna och betydde allt för mig. Jag var ju lite förtjust i henne, och hoppades väl på sympati antar jag, så jag stack fram handen för att visa vad som hade hänt. Men då blev hon arg, och skällde ”Vad fan gör du! Vad äckligt! Ta bort det där från mig!” och jag blev ju såklart både förskräckt och förkrossad. Inte så kul, det var verkligen hemskt, på den tiden en av de största tragedierna i mitt liv. Och varje gång jag ser det här ärret på min tumme väcks minnena till liv, för det är allt jag har kvar av henne. Så man kan säga att Jonna blev ett ärr.

Inga kommentarer: