tisdag, maj 08, 2007

missförstånd i kassan

Två grovsmutsiga byggjobbare med kantiga huvuden och dåliga tänder kom till min kassa idag; skulle köpa gängstänger, oljetråg, balkskor och liknande. Han som handlade verkade inte ha tillräckligt med pengar på sig. "Har'u 60 spänn?" grymtade han till den andra, som besvärat morrade och började gräva i sina fickor. "GULLIGT," sa jag, "ni delar på betalningen och grejer, som ett annat gift jävla par." Då fick jag en blåtira. vaFAN.

Vad hände med att bara ta saker och ting med en klackspark?

Sen kom en kvinna in, till synes ung och snärt, jag hann bara se henne lite snabbt från sidan. Det sägs tydligen att tjejer ska gilla när man är lite bestämd, så jag kollade uppenbart och länge på henne utan att vika undan med blicken. Hon slängde ett osäkert öga mot mig och fortsatte in. Yes, tänkte jag, ett frö var planterat. Men, när hon kom till kassan såg jag att hon var skelögd och gravt deformerad i den andra halvan av ansiktet, så nu kände jag mig plötsligt hemsk. Hon trodde säkert att jag hade stirrat på grund av deformiteten! Jag fick panik och visste inte hur jag skulle beté mig för att rädda situationen. Om jag nämnde missförståndet skulle det ju bara bli ännu värre. Irrade istället och flackade med blicken mellan henne och nästa kund, skrattade nervöst till honom där bakom, gav henne växeln tillbaks och låtsades som ingenting. Sen gick hon äntligen och jag kunde andas ut, lättad att det var över.

Jag stängde kassan och tog in lådan till kassarummet som vanligt, trött och blåtirad och rädd, eländig, men glad att äntligen få gå hem. Men så var den bara 12:24 och inte alls 14:30 som jag hade hoppats, så det var bara att himla med ögonen och gå tillbaks och köra två timmar till.

Hela den här dagen har präglats av missförstånd, det här var bara ett axplock. Borde man kanske börja sova lite bättre?

3 kommentarer:

sandra hansson sa...

hur har det gått med ansökningen? väljer de ut ett gäng till intervju eller får alla komma? jag tycker att du ska komma in. det finns nog ingen som skriver som du. det finns ingen annan "bloggare" som jag skulle kunna läsa 800 sidor av.

stefanmedo sa...

ah, nu dansar det i mitt huvud! tack, och kul att läsa från just dig som jag själv måste ha läst minst så mycket av vid det här laget.

Ansökan kom in i tid, och snart ger jag mig iväg för att ta tåget ned inför förbesöket imorgon. Det är öppet för alla intresserade. Sen får man besked mot slutet av maj eller början av juni.

Ångesten har faktiskt lagt sig de senaste dagarna, det känns naturligt och inte alls lika nervöst längre. Det var ett helvete att gå igenom, som du själv vet och mycket väl har beskrivit. Så avgörande på något sätt, och det var inga roliga danser i huvudet direkt. Inte kul att vara så hård mot sig själv i ett så känsligt läge, men ibland måste man dö eller bli starkare. I bakhuvudet har jag ju förstått att det var något positivt som hände. Man växer in i en fokus och blir brutalt ärlig med sig själv, inser mycket tydligare vad man verkligen vill, vad som krävs, hur man egentligen förhåller sig till uppförsbacken framför sig, osv. I mitt fall vet jag nu att jag ger mig på den vägen med glädje, och det var dags att bestämma mig, så here we go. Skönt att konkret veta vad jag vill och känna mig driven ditåt, och det hade jag inte gjort lika starkt om det inte var för det här. Med andra ord, även om jag mot förmodan får avslag i år har jag ändå fått ut något ovärderligt och därmed redan vunnit.

Hur går det själv? Distraktioner i all ära så länge, men jag antar att fotohögskolan är det som gäller efter sommaren.

sandra hansson sa...

nejnej, jag kom inte in på fotohögskolan, det visste jag ju hela tiden att jag inte skulle. när jag stod i badrummet en sen morgon och tittade mig i spegeln medan jag öppnade det nekande brevet reagerade jag knappt ens. och det är nog därför jag inte skrivit om det i bloggen. det gjorde ingen skillnad i mig.

jag tror dessutom det kvittar hur många gånger jag söker dit. jag kommer inte komma in. de vill inte ha mig. min typ av fotografi passar inte in där, den passar inte in någonstans, den är ett ospecifierat mellanting utan hem. precis som jag.

skåne är trevligt. kommer du in och flyttar dit rekommenderar jag dig att åka till malmö varje helg för att pimpla billig öl på möllan och gå på klubbar som slår till och med en stad som paris med hästlängder. till och med elefantlängder. och blåvalslängder. jävligt mycket längder helt enkelt.

ha kul, och lycka till!