onsdag, november 21, 2007

otacksam skata

Jag stannade till vid en lyktstolpe för några dagar sen, en skata stod och gastade där uppe. Inte så märkvärdigt egentligen, sånt ser man ju ofta, men nu hade jag nyligen läst någonting om att skator tycker om blanksilver. Så jag kände mig benägen att prova med femkronan jag höll i min hand och la den vid lyktstolpen och backade iväg lite, och så var det bara att vänta. Och så väntade jag och väntade, men den verkade inte intresserad! Va fan. Såg den inte ens, och efter en bra stund flög den iväg som ingenting. Så jag började tänka på att ge myntet till en människa istället, som kanske hellre vill ha den, och kom genast att tänka på min gamla högstadierektor Svante. Han hade ju fågelfrisyr och en spetsig näsa som kunde misstas för en näbb senast jag såg honom, så det var nära nog. Åkte hem och ringde upp och frågade men han slängde bara på telefonluren som vanligt. Vilken otacksam skata, tänkte jag. Hade han redan glömt 94-99?

Inga kommentarer: