onsdag, november 21, 2007

fågliga sammanträffanden

Just nu har jag en mörkröd t-shirt på mig med en örn på framsidan, och det hände helt omedvetet. Jag har en whisky på skrivbordet, ser på flaskan och det är en hönsfågel på bilden, Famous Grouse. Wow. Och som om inte det vore nog kom jag även just ihåg att förskolan jag gick på när jag var sex år hette Gråsparven. True story.

Plötsligt dyker två nya fågelminnen upp:

1. Gråsparven, som sagt. Jag minns inte så mycket därifrån, men en kväll var det föräldrabesök och föräldrarna fick av någon anledning rita en teckning till barnen inför nästa dag. Min mamma ritade en häst till mig, med Zorro på hästen och björkar runtomkring. Zorro var ju min idol, och jag blev mycket imponerad eftersom det var första gången jag hade sett björkar gestaltas på en teckning. Vita träd med svarta fläckar, jag var van med granar och tyckte att det verkligen var originellt och smart. Det kan ha varit fåglar på bilden också.

2. På tal om Zorro. Jag var ju Zorrofantast på den tiden, och på landstället på Gålö fanns det hästar. Bland dem fanns det en stor svart häst som hette Ville. Jag hade ju mina Zorrokläder såklart, med svart mantel och mask och ett svärd, så en dag arrangerade de så att jag fick vara Zorro på riktigt och så skulle de ta bilder med mig uppe på Villes rygg. Men vi hann inte gå långt förrän Ville stegrade och slängde av mig, och jag landade som tur var ganska bra efter det höga fallet, och sen gick livet vidare utan några större men. Men mitt starkaste minne från den dagen är när jag kort därefter stod bredvid stallet och tittade upp mot himlen och såg några hönor flyga över mig på låg höjd. Jag hade aldrig sett hönor flyga tidigare, men där flög de ovanför mig. Trodde inte att de kunde flyga.

Inga kommentarer: